מאת: הרב הרצל הפטר

וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ:

כך מתחיל המסע הארוך של העם היהודי לאורך ההיסטוריה והיבשות. אבל הסיפור הזה לוקה בחסר. בניגוד לסיפורו של נח והמבול, כאן אין התורה מנמקת למה הקב"ה בחר להתגלות אל אבהרם. בקשר לנח כתוב:

אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ:

פסוק זה הוא הסבר לפסוק הבא אחריו " וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ…"

לגבי אברהם, כאמור, התורה שותקת. הרמב"ן (יב:ב) עושה שימוש במדרשים המפורסמים על חיי אברהם באור כשדים כדי למלא את החסר שבסיפור המופיע בתורה. לדעתו, הקב"ה התגלה לאברהם עכב הסבל הנורא שבסבל ונכונותו למסור את עצמו על אמונתו בא-ל אחד. בעל ה'שפת אמת' מציע הסבר אחר. הסבר התגלותו של הקב"ה לאברהם הוא ההתגלות עצמה. הקב"ה, טוען ה"שפת אמת", קורא את קריאת 'לך לך' לכל אחד ובכל עת. התכונה המיוחדת של אברהם אבינו היא  שהשכיל לשמוע את הקריאה.

כשאנחנו מתבוננים בדמויות הנבואיות בתנ"ך השומעים את קול ה', אנחנו רגילים לחשוב באופן קונקרטי: שישנם גלי קול המהדהדים בתוך האוזן של הנביא. ה'שפת אמת', אומר שאין הדבר כן. קריאת הקב"ה לאדם, הקורא אותו למסע רוחני המיוחד לו, מהדהדת ומפעמת בלב כל אחד ואחת. תפקידינו, כנבראים בצלם א-לקים לפתח את החושים הפנימיים הדרושים לשמוע את הקריאה של 'לך לך'.

שבת שלום

הרב הרצל הפטר