by Batya Hefter

Pinat Ramban – Parshat Lech Lecha

God promised Avraham: “All the land that you see I will give to you and to your offspring forever. I will make your offspring as numerous as the stars in the sky.” The Ramban asks (Bereishit 15:2) “How could Avraham then say [to God], ‘what will you give me since I remain childless?’ Why did he not believe the prophecy? The answer is that righteous people do not rely on themselves because they are aware of their shortcomings…when Avraham saw that the prophecy [God’s promise to give him children] was not fulfilled; he thought that his sins prevented this promise… From here [we learn] that in this world, there is no certainty for the righteous.”
Here’s my take; people often think that “Faith” means to be certain of a particular outcome.
Avraham’s faith, was that he trusted in a dynamic relationship with God, not in the guarantee of the fulfillment of God’s promise.
When Avraham was uncertain if he would be receive the promised blessing, he scrutinized his own behavior. A righteous person does not rely on feelings of entitlement, but constantly labors to evaluate himself and refine his relationship with God.
רמב”ן בראשית פרק טו פסוק ב
ד”ה ‘ויאמר אברם ה’ אלקים מה תתן לי’…
ויש עליך לשאול, שכבר נאמר לו לאברהם (לעיל יג טו) כי את כל הארץ אשר אתה רואה לך אתננה ולזרעך עד עולם ושמתי את זרעך כעפר הארץ, ואיך יאמר עתה ואנכי הולך ערירי, והנה בן ביתי יורש אותי – ולמה לא האמין בנבואה הראשונה כאשר יאמין בזאת. והתשובה, כי הצדיקים לא יאמינו בעצמם בחטאם בשגגה, וכתוב (ירמיה יח ט) רגע אדבר על גוי ועל ממלכה לבנות ולנטוע ושב הגוי ההוא ועשה הרע לפני ונחמתי על הטובה. והנה ראה עצמו בא בימים ולא נתקיימה נבואתו וחשב כי חטאיו מנעו הטוב. ואולי חשש עתה פן יענש על הנפשות שהרג כדברי רבותינו (ב”ר מד ה). וכלשון הזה אמרו בבראשית רבה (עו ב) ויירא יעקב מאד ויצר לו (להלן לב ח), מכאן שאין הבטחה לצדיקים בעולם הזה וכו’